Att intressant information skulle presenteras under Game Developer Conference 2016 var ingen överraskning, och Microsoft drar sitt strå till stacken. Under mässans inledning meddelar företaget att spelkonsolen Xbox One ska få stöd för onlinespel mellan olika plattformar, så kallat crossplay.

Microsofts Chris Charla, chef för indieutvecklarprogrammet ID@Xbox, presenterar nyheten via Xbox Wire. Där nämns stödet med brasklappen att det är upp till övriga spelutvecklare om de vill stöda den här funktionen, vilket indirekt även antyder att det är upp till plattformsägare som Sony eller Nintendo att tillåta spel mellan de egna plattformarna och Microsofts spelkonsol.

Inledningsvis kommer spel mellan plattformarna ske mellan Xbox One och PC, där fjolårets flerspelarsuccé Rocket League blir först ut. I nyhetsmeddelandet passar Chris Carla på att skjuta in en uppmaning till övriga plattformsägare.

We're thrilled to confirm that Psyonix's Rocket League will be one of the first games to take advantage of this new capability by enabling cross-network play between Xbox One and PC players, with an open invitation for other networks to participate as well.

Med andra ord återstår det att se om, och hur, Sony och Nintendo väljer att svara på Microsofts inbjudan.